Última hora
ARإدانة سعودية وإماراتية لاستهداف ناقلة إماراتية في مضيق هرمزARمسؤول أمريكي: مضيق هرمز يفقد أهميته الاستراتيجية مستقبلاًARحزب سارة فاغنكنيخت يدرس التعاون مع "البديل من أجل ألمانيا" ويضع شروطاً لائتلاف حكوميARنتنياهو يعلن لأول مرة رفضه لوثيقة «النقاط الـ15» بشأن غزة ويشترط نزع سلاح حماسARتصريحات وزير الخارجية التركي هاكان فيدان حول احتمال انضمام مصر إلى "اتفاقية مكة"ARبرنامج متكامل لدعم عودة اللاجئين السوريين من تركياARالسعوديون يرفضون الاتفاقيات الإبراهيمية وتحالف إقليمي جديد في مكةARتحقيقات ألمانية موسعة بعد اكتشاف طائرة مسيرة مفخخة في مطار لايبزيغ/هالهARحسام لوقا: العُنكبوت الذي كان يرعب سوريا... وهنا كيف اكتشفنا أثرَه في روسياARسقوط 7 قتلى و35 جرحى في استهداف ميناء المخا اليمنيARإدانة سعودية وإماراتية لاستهداف ناقلة إماراتية في مضيق هرمزARمسؤول أمريكي: مضيق هرمز يفقد أهميته الاستراتيجية مستقبلاًARحزب سارة فاغنكنيخت يدرس التعاون مع "البديل من أجل ألمانيا" ويضع شروطاً لائتلاف حكوميARنتنياهو يعلن لأول مرة رفضه لوثيقة «النقاط الـ15» بشأن غزة ويشترط نزع سلاح حماسARتصريحات وزير الخارجية التركي هاكان فيدان حول احتمال انضمام مصر إلى "اتفاقية مكة"ARبرنامج متكامل لدعم عودة اللاجئين السوريين من تركياARالسعوديون يرفضون الاتفاقيات الإبراهيمية وتحالف إقليمي جديد في مكةARتحقيقات ألمانية موسعة بعد اكتشاف طائرة مسيرة مفخخة في مطار لايبزيغ/هالهARحسام لوقا: العُنكبوت الذي كان يرعب سوريا... وهنا كيف اكتشفنا أثرَه في روسياARسقوط 7 قتلى و35 جرحى في استهداف ميناء المخا اليمني
Newsgather
AtrásBadanie: Ograniczenie cukru w dzieciństwie zmniejsza ryzyko demencji
Badanie: Ograniczenie cukru w dzieciństwie zmniejsza ryzyko demencji
Salud
RMF242/8/2026Salud2 min de lectura

Badanie: Ograniczenie cukru w dzieciństwie zmniejsza ryzyko demencji

En resumen

Naukowcy z Uniwersytetu Naukowo-Technicznego w Hongkongu odkryli, że osoby, które w pierwszych dwóch latach życia miały ograniczony dostęp do cukru (wskutek powojennej reglamentacji w Wielkiej Brytanii), wykazywały o 23% niższe ryzyko demencji w późniejszym wieku, a diagnoza była stawiana średnio o 2,5 roku później.

Resumen generado por IA

Por qué importa

Badanie wykorzystało historyczną zmianę w dostępności cukru w powojennej Wielkiej Brytanii jako „naturalny eksperyment” do analizy wpływu diety w pierwszych latach życia na zdrowie mózgu w późniejszym wieku.

Tamaño de fuente

Lekcja z powojennej historii

Nowe badanie naukowców z Uniwersytetu Naukowo-Technicznego w Hongkongu analizowało wpływ zakończenia reglamentacji cukru w Wielkiej Brytanii na zdrowie mózgu mieszkańców tego kraju. Po II wojnie światowej, przez wiele lat, Brytyjczycy mieli ograniczony dostęp do cukru, a spożycie tej substancji było ściśle kontrolowane. Sytuacja zmieniła się we wrześniu 1953 roku, kiedy to reglamentacja została zniesiona. W efekcie średnie dzienne spożycie cukru wzrosło niemal dwukrotnie – z około 41 gramów (10 kostek cukru) do 80 gramów (20 kostek cukru).

Badacze wykorzystali tę historyczną zmianę jako „naturalny eksperyment”, aby sprawdzić, jak dieta w pierwszych latach życia wpływa na zdrowie w późniejszym wieku. Analizą objęto prawie 65 000 osób z brytyjskiego projektu UK BioBank, które urodziły się tuż przed lub tuż po zakończeniu reglamentacji.

Mniej słodyczy, sprawniejszy mózg

Rezultaty analizy okazały się zaskakujące. Osoby, które w pierwszych 2 latach życia miały ograniczony dostęp do cukru, wykazywały aż o 23 proc. niższe ryzyko rozwoju demencji w późniejszym wieku. Co więcej, diagnoza tej choroby była u nich stawiana średnio o dwa i pół roku później niż u osób, które w dzieciństwie spożywały więcej cukru.

Nasze wyniki sugerują, że ograniczenie cukru w najwcześniejszych etapach życia może mieć trwałe korzyści dla zdrowia mózgu – powiedział badacz Jiazhen Zheng, cytowany w czasopiśmie Neurology, gdzie opublikowano wyniki badania.

To odkrycie wpisuje się w szerszy kontekst badań naukowych podkreślających wagę pierwszych 1000 dni życia dla kształtowania przyszłego zdrowia człowieka. Wcześniejsze analizy wykazały, że powojenny wzrost spożycia cukru wiązał się także z większą częstością występowania cukrzycy typu 2 i nadciśnienia wiele lat później.

Ograniczenia metodologiczne badania

Choć wyniki wydają się bardzo obiecujące, naukowcy podkreślają, że badanie ma swoje ograniczenia. Przede wszystkim, nie da się precyzyjnie określić, ile cukru rzeczywiście spożywały osoby objęte analizą – wiadomo jedynie, kiedy się urodziły i jaki był wtedy dostęp do cukru. Potrzebne są dalsze badania, aby zrozumieć, czy cukier rzeczywiście wywiera taki efekt – zaznaczył Jiazhen Zheng.

Zacznij od pierwszych lat życia

Eksperci są zgodni, że niezależnie od ostatecznych wniosków dotyczących wpływu cukru w niemowlęctwie, zdrowa i zrównoważona dieta jest jednym z kluczowych czynników wspierających zdrowie mózgu.

Wyniki najnowszych badań stanowią kolejny argument za ograniczeniem spożycia cukru, zwłaszcza wśród najmłodszych. Choć potrzeba dalszych analiz, już teraz warto pamiętać o roli, jaką odgrywa dieta w pierwszych latach życia dla zdrowia w dorosłości.

Qué observar

Perspectiva de IA — posibilidades, no hechos

  • Przeprowadzenie dalszych badań nad wpływem cukru na zdrowie mózgu.

    Muy probable · En meses

Preguntas abiertas

  • Ile cukru faktycznie spożywały osoby objęte analizą?
  • Czy cukier bezpośrednio wywiera taki efekt na mózg?

Temas relacionados

This article was originally published by RMF24.

Noticias relacionadas

Ognisko Legionellozy w Bazylei: 26 Zakażeń, Wieże Chłodnicze Prawdopodobnym Źródłem
En desarrollo·hace 6 días

Ognisko Legionellozy w Bazylei: 26 Zakażeń, Wieże Chłodnicze Prawdopodobnym Źródłem

W Bazylei potwierdzono 26 przypadków legionellozy, z czego jedna osoba jest na OIOM-ie. Większość zakażeń odnotowano w jednej dzielnicy. Wydział zdrowia podejrzewa wieże chłodnicze; w ośmiu z dziesięciu przebadanych instalacji stwierdzono przekroczenie poziomu bakterii Legionella. Władze apelują o kontakt z lekarzem w przypadku objawów zapalenia płuc.

RMF24
1 min de lectura
Más sobre este temacukier