Yeniden değerleme oranı ve yüzde 5 küsurat kuralının vergi dilimlerine etkisi
AI-generated summary
Gelir vergisi tarifesi her yıl yeniden değerleme oranında artırılmakta ve Cumhurbaşkanı bu artırımı yüzde 50'ye kadar artırabilir veya indirebilir. 2000 yılından bugüne kadar vergi tarifesi doğrudan yeniden değerleme oranında artırılsaydı ilk vergi dilimi 2027 yılında 666 bin 266 TL'ye ulaşacaktı.
İşçi ve memurun kazançları ceplerine girmeden gelir vergisi kesiliyor. Herkesin kazançlarının asgari ücrete kadar kısmı 2022 yılından beri vergiden istisna tutuluyor. Asgari ücreti aşan kazançlar için gelir vergisi yüzde 15 oranından başlayıp yüzde 20, yüzde 27, yüzde 35 ve yüzde 40'a kadar çıkıyor. Hangi kazançlar için hangi vergi oranı uygulanacağı, her yılın başında gelir vergisi tarifesine göre belirleniyor. Vergi tarifesi normalde her yıl yeniden değerleme oranında artırılıyor. Cumhurbaşkanı, yeniden değerleme oranı ile artırılan tutarı yüzde 50'sine kadar artırmaya veya indirmeye yetkili bulunuyor.
2026 yılında ücretle çalışanların elde ettiği kazançların 190 bin TL'ye kadarlık kısmına yüzde 15, 190.000 TL - 400.000 TL arasındaki kısmına yüzde 20, 400.000 TL – 1.500.000 TL arasındaki kısmına yüzde 27, 1.500.000 TL– 5.300.000 TL arasındaki kısmına yüzde 35, 5.300.000 TL'yi aşan kısmına da yüzde 40 oranında vergi uygulanıyor.
Yeniden değerleme oranı bu yıl yüzde 27,83 çıktı. Yeniden değerleme oranıyla artırım sırasında yüzde 5'in altındaki kesirler dikkate alınmıyor. Buna göre, yeniden değerleme oranında artırıldığında 2027 yılında gelir vergisi dilimleri şöyle olacak:
240.000 TL'ye kadar kazançlarda yüzde 15,
240.000 TL – 500.000 TL arası kazançlarda yüzde 20,
500.000 TL – 1.900.000 TL arası kazançlarda yüzde 27,
1.900.000 TL – 6.700.000 TL arası kazançlarda yüzde 35,
6.700.000 TL üzeri kazançlarda yüzde 40.
Cumhurbaşkanı yüzde 50 oranında artırma yetkisini kullanırsa ilk vergi dilimi 360 bin liraya, ikinci vergi dilimi 750 bin liraya, üçüncü vergi dilimi de 2 milyon 850 bin liraya çıkacak.
Vergi diliminin artması bir üst vergi oranına daha geç girilmesi anlamına geliyor. Özellikle ilk vergi diliminin artması çalışanların çok büyük kısmının yüzde 20 vergi dilimine daha geç girmesini ve ellerine geçen net ücretin artmasını sağlıyor.
YÜZDE 5 KESİRLER VERGİ DİLİMİNİ AŞINDIRIYOR
Vergi diliminin yeniden değerleme oranına göre artırımı sırasında yüzde 5'in altındaki kesirlerin dikkate alınmaması, gelir vergisi diliminin olması gerekenden daha düşük çıkmasına sebep oluyor. Örneğin ilk vergi dilimi 2022 yılında yüzde 36,20 yerine yüzde 33,33 oranında, 2023 yılında yüzde 122,93 yerine yüzde 118,75 oranında, 2024'te yüzde 58,46 yerine yüzde 57,14 oranında, 2026'da yüzde 25,49 yerine yüzde 20,25 oranında arttı. Vergi tarifesi, kanun aynen uygulandığı takdirde 2027 yılında da yüzde 27,83 yerine yüzde 26,32 oranında artacak.
Yüzde 5'in altındaki küsuratların sadece son 6 yılda dikkate alınmaması bile ilk vergi dilimini 266.606 liradan 240 bin liraya düşürdü.
Üstelik 2000, 2001 ve 2002 yıllarında vergi tarifeleri belirlenirken yeniden değerleme oranının altında artırıldı. 2000 yılından bugüne kadar vergi tarifesi doğrudan yeniden değerleme oranında artırılsaydı ilk vergi dilimi 2027 yılında 240 bin lira yerine 666 bin 266 liraya ulaşacaktı. Bu durumda 666 bin 266 liralık kazanç için 2027 yılında 133 bin lira yerine 99 bin 940 lira vergi ödenecekti. İşçinin 33.060 TL'si cebinde kalacaktı.
İLK VERGİ DİLİMİNİN ASGARİ ÜCRETE ORANI DÜŞTÜ
İlk vergi dilimi 2000 yılında asgari ücretin 21,9 katı seviyesindeydi. 2001 yılında 19,5 kat, 2002 yılında 16,1 kat olan oran 2008-2012 yıllarında yaklaşık 12 kat olarak uygulandı. İlk vergi diliminin asgari ücrete oranı 2014 yılında on katın altına düştü. 2026 yılındaki ilk vergi dilimi ise asgari ücretin sadece 5,75 katı oldu.
Asgari ücret bazı yıllarda ocak ve temmuz aylarında bazı yıllarda ise sadece ocak ayında belirlendi. Buradaki hesaplamalarda ocak ve temmuz aylarındaki ortalamalar dikkate alındı. TÜRK-İŞ, HAK-İŞ ve DİSK ile işveren sendikası TİSK, gelir vergisi tarifesinin artırılmasını sık sık gündeme getiriyorlar.
TÜRK-İŞ daha önce yaptığı açıklamada ocak ayındaki asgari ücreti dikkate alarak ilk vergi diliminin 2002 yılındaki gibi asgari ücretin 17 katına çıkartılmasını talep etti.
İlk vergi dilimi asgari ücretin 17 katı olsaydı 2026 yılında 190 bin lira yerine 561.510 lira olacaktı. Bu durumda ücretle çalışanlar 561.510 TL kazanç için 2026 yılında 114 bin 108 lira yerine 84 bin 226 lira gelir vergisi ödeyecekti.

NVIDIA shareholders filed a lawsuit alleging that CEO Jensen Huang hid his relationship with Alice Huang, a former executive of Taiwanese Megaspeed. Plaintiff Mark Kistenmacher is seeking class action status for those who purchased shares between October 9 and November 8. The company has lost more than $470 billion in market value in the last two days.

The Turkish Food Codex Cheese Communiqué prepared by the Ministry came into force after being published in the Official Gazette. The communiqué prohibited the use of proteins other than milk protein, starch, gelatin, soybean and fats other than milk fat in cheese production. Qualifications such as 'village cheese' and 'natural cheese' cannot be used on labels. Products should be stored and transported at temperatures below 10 degrees. The period for compliance with the new provisions lasts until April 30, 2027.

The 2027 New Year's Special Raffle will be held on December 31, 2026. The grand prize is 1 billion TL, the total bonus is 5 billion 796 million 300 thousand TL. Full ticket is 1,000 TL, half is 500 TL, quarter is 250 TL. Last year the jackpot was 800 million TL.

President Erdoğan announced that the accommodation tax discount will be extended until December 31, 2027, and the employee support in facilities with an operating license will be extended until 2028. Between January and September 2026, tourism revenue increased by 2.4 percent and reached 51.278 billion dollars.

Ziraat Bank General Manager Alpaslan Çakar announced that they have cooperated with KfW IPEX-Bank in financing up to 500 million euros and that they plan to sign a new syndication contract worth 1.1 billion dollars. Sustainability and investment statements of Türkiye Wealth Fund, THY, Türk Telekom, Turkcell, VakıfBank and İGA were also included in the session.

Anthropic founders will sell shares to the public at a valuation of $1.4 trillion and receive approximately $250 million in cash each. The seven founders will sell 3,378,378 shares each. The initial price range is $70-$78 per share. Founders will hold 51.1 percent of the votes with class F super voting rights.